Liten väska i vintagetyg.

Ikväll skulle halsmuffen färdigställas...tänkte jag...ända fram till att garnet tog slut och jag insåg att sjalen aldrig räcker två varv runt ens den tunnaste barnhals utan att den ska kännas som ett strypgrepp och det var ju inte riktigt tanken...
 
 
SÅ istället blev det en liten systund då jag på loppisen idag hittade några blixtlås. Äntligen kom jag till skott med att sy en liten väska, necessär, sminkväska...kalla den vad du vill. Den har i alla fall dragkedja och är lagom stor att stoppa ner i en handväska eller så.
 
Om jag betsämmer mig för att behålla den ska jag nog förvara virknålar och små garnnystan i den för att kunna ta med om man ska bort och pysselnöden knackar en på axeln.
 
Tyget är verkligen vintage på riktigt då jag fick äran att överta det från en släkting på Viktors sida när hon gick bort. Jag har sett att det finns mycket gamla orginaltyger ute på "sälja-vidaresidor" på nätet men har aldrig riktigt känt något sug efter dessa tyger. Kanske delvis för att jag inte är någon hejare på att sy men också för att mönstren antingen tilltalat eller inte gjort det alls. När jag fick detta tyg i handen blev jag genast förtjust och ännu finns en bit kvar. Vem vet vad den kan förvandlas till om den får vila en stund. Ikväll är jag helt nöjd med en liten bit av tyget som en väska. Ännu får tyget leva en stund och dessutom användas. Jag kan inte annat än tycka att det är skönt att tyget blir någonting. Det må vara gammalt och i gott skick men det var inte menat att ligga i ett skåp. Frågan är bara vad tanken var med tyget från början. Samma sak med blixtlåset. Visst är det spännande!? Med en enkel spets har det gamla ärvda tyget blivit någonting nytt tillsammans med det loppisfyndade blixtlåset. DET gillar jag!
 
Välkomna tillbaka ut i världen bortglömda gamla grejer!
 
 

 
 
1 Erkie:

skriven

Snygg!!

Svar: Gammalt är bäst! :D
Prilligaprylar

2 Carro:

skriven

Så himla fin! Tyget är ju underbart! Och du har fått till en jädrans snygg liten väska! Älskar gamla fynd... :D

Svar: Allt gammalt har liksom redan "schvunget" i sig, men behöver inte göra så mycket då!
Prilligaprylar

3 Johanna N:

skriven

underbart snyggt tyg och vilken fin liten börs du gjort!

Å vad jag önskar jag hade tålamod att sy!!

Kommentera här: