Förvaringskorgar

Jaha. Så gick det till slut när jag skulle ta en liten virkpaus. Jag började panikvirka! Som utlovat blev det en liten inspirationssurfning igår för att börja något nytt och låta allt halvfärdigt ligga. Ibland måste det få vara så.
 
Jag landade i plastband. Vilken härlig grej! Ni minns dem från "lekis", ja förskoleklass hette så på min tid och man fick gå där i två år. Två år med plastband. Vi flätade, flätade, flätade och gjorde hundkoppel. Just det här är en av de få saker jag över huvud taget minns från mitt lekis.
Nu har de åter tagit en plats i mitt liv och det började med ett enkelt försök till en förvaringskorg igår förmiddag. Yes, det blev en korg och jag kände mig så pass skapligt nöjd att det blev en till inatt/imorse och nu har jag påbörjat min tredje. Börjar nu inse att jag inte kan gå tillbaka och jobba så länge det finns plastband kvar här hemma. Kan man söka tjänstledigt för plastbandsverksamhet?
 
För dig som är intresserad ser mönstret till detta påhitt ut som följer:
 
Varv 1: Lägg upp två luftmaskor
Varv 2: Virka 6fm i den första av de två luftmaskorna
Varv 3: [2fm i varje fm]x6 (12)
Varv 4: [1fm, 2fm i nästa fm] x6 (18)
Varv 5: [2fm, 2fm i nästa fm]x6 (24)
Varv 6: [3fm, 2fm i nästa fm]x6 (30)
Varv 7: [4fm, 2fm i nästa fm]x6 (36)
Varv 8: [5fm, 2fm i nästa fm]x6 (42)
Varv 9: [6fm, 2fm i nästa fm]x6 (48)
Varv10: 48fm i inre maskbågen för att bottnen ska böja sig uppåt och övergå till korgens sidor
Varv 11-18: fm i varje fm (nu i båda maskbågarna)
Varv 19: Virka 8 lm, hoppa över 5m och gör en lm i den 6:e maskan på varvet innan. Nu har du gjort det första handtaget.
Virka sedan 17 fm och gör ett till likadant handtag. Virka 17fm (eller tills du kommer tillbaka till första handtaget)
Varv 20: Virka 48 fm, även fm i handtagens im.
Avsluta med 1sm precis innan det första handtaget.
 
Jag använde virknål 6 och det gick åt nästan en rulle plastband till en korg. Jag är lite osäker på längden band på mina rullar men gissar att det är runt standard, cirka 75 meter.
 
 
Inte blev de så dumma, lekiskorgarna!?
Vad man ska ha dem till? Lägga plastband i kanske? :)
 
 
1 Camilla:

skriven

Såå fina!! Kommer med ihåg plastbanden, älskade dom! Det finns ju på jobbet så du får pyssla med dom där! Du får inte ta tjänstledigt!!! ;))

Svar: Ja vilka minnen va?! :) Bra idé inför nytt tema...PLASTBAND! Jag håller mig nog kvar ett tag till...
Prilligaprylar

Kommentera här: