Virkskola, del 2. Att komma igång

Alla sätt är bra utom de dåliga men vad gäller virkning så finns det ändå vissa grundregler som kan vara bra att få koll på för att förvirringen inte ska bli total när man börjar läsa mönster.
 
Låt oss börja med de tjusiga förkortningar som används för att guida oss genom mönster på både engelska och svenska.
 
I svenska mönster används ofta dessa förkortningar:
m - maska
lm - luftmaska
fm - fast maska
st - stolpe
hst - halvstolpe
dst - dubbel stolpe
sm - smygmaska
mb - maskbåge
ymb - yttre maskbåge
imb - inre maskbåge
v - varv
2i1 - öka
2->1 - minska
 
I brittiska och amerikanska mönster används dessa:
st - stitch (maska)
ch - chain (luftmaska)
sc - single crochet (fast maska)
dc - double crochet (stolpe)
hdc - half double crochet (halvstolpe)
sl st - slip stitch (smygmaska)
lp - loop (maskbåge)
BLO - back loops only (yttre maskbåge)
FLO - front loops only (inre maskbåge)
rnd - round (varv)
inc - increase (öka)
invdec/dec - decrease (minska)
 
 
Min virkkarriär inleddes i grundskolans textilslöjdsundervisning. Det blev en otroligt ful och tvinnad "rosa pantern" med ett alldeles för stort garnbollshuvud och nos och öron i filttyg. Där hade allting kunnat sluta om jag inte för ett par år sedan fått Mia Bengtssons otroliga bok "Virka amigurumi, söta små glädjespridare"i min hand en julaftonskväll.
 
 
Redan på juldagen var virkverkstán igång och i stort sett hela familjen var med. Mitt allra största tips är att du söker inspiration, läs böcker om virkning eller sök på nätet. Se till att du vet vad du vill göra innan du sätter igång, välj ett garn som du gillar och välj ett ganska litet första projekt. Det kan vara smart att bli klar ganska fort. För mig är resultat och färdigställda grejer en sporre till att vilja göra mer!
 
Min inspiration blev alltså amigurumis. Amigurumis är små virkade figurer som är uppbyggda av olika delar som man virkat runt i olika varv. Man vänder oftast inte i grundmönster vilket tillsammans med figurerna söta storlek får tillverkningen att gå ganska fort. Vi virkade runt, runt. Varv efter varv, figur efter figur. Det blev sköldpaddor, möss, bävrar, tårtor och rymdvarelser och snart blev virkglöden för het och vi började leta gratismönster på nätet. Det finns mycket att gotta sig i som inte kostar ett dugg, kanske mest om man utökar till att söka på engelska mönster (free patterns) och då kan beskrivningen av förkortningar ovan komma väl till pass.
 
När man förstått grunden så går det ganska fort att läsa sig läsa och tillverka saker efter krångligare mönster och då blir det bara ännu roligare. När man sedan börjar känns sig varm i kläderna är inte steget så långt till att börja justera mönster eller hitta på egna då de flesta virkningar börjar på samma vis. Därefter är det antalet ökningar/minskningar och var de sker som avgör hur slutformen på det virkade blir.
 
Det allra enklaste sättet att börja sin virkning tycker jag är att göra en ögla.
 
Du behöver garn och virknål.
 
 
Lägg garnet i en ring så att det korsar sig själv.
 
 
Ta sedan den övre av dessa ändar bakom ringen.
 
 
Dra upp den genom ringen...
 
 
...och dra åt.
 
 
Trä sedan virknålen genom öglan och dra åt den så hårt att den ligger ganska tätt om nålen men inte så att den sitter fast.
 
 
Där har du starten på en virkning och det är dags att börja följa mönster.
Ge dig ut och leta inspiration för inom kort dyker två olika starter på virkning upp här i virkskolan. Vi ska kika på att virka både runt i varv likt amigurumis och rakt där man vänder och virkar fram och tillbaka.
 
 
1 Carro:

skriven

Jäsiken... Jag försökte lämna kommentar på äppelmoset men det gick inte... :( Jaja, det jag ville säga var bara att jag ÄLSKAR hemgjort äppelmos! Gör varje år. Utom i år då äpplena blivit angripna av något... :(

Gillar också att virka för övrigt! :)Men det blir alltid utan beskrivning då jag inte haft tålamod att lära mig det... Istället blir det till att rapa upp och göra om ganska ofta. :)

Svar: Ja det är så himla gott. På havregrynsgröten är min favorit!
Jag har istället inte riktigt tålamod att göra utan beskrivningar, just för att man måste ta upp och göra om! :D
Prilligaprylar

Kommentera här: