Stickad disktrasa

Så här i semestertider är det säkert inte ovanligt att det läses en hel del böcker. Själv är jag dålig på att komma till ro då jag måste ha något för händerna när jag sitter stilla. Däremot lyssnar jag ganska ofta på ljudböcker och just nu är jag på väg igenom Fredrik Backmans "En man som heter Ove". Ove har det tufft på många vis men mitt i allt annat han har att styra med så är han en god man, med en god uppfostran och en oändligt hög moral. Igår fick jag höra honom säga "Nu för tiden är det så modernt att byta ut saker så ofta att kunskapen om att göra saker ordentligt inte längre finns." Haha. Kul sagt. Ljust och fräscht. Bondromantik och chabby chick... Men så hemskt. Det finns ingen anledning att göra saker ordentligt längre för folk köper, testar, kastar.  Köper, använder, kastar. Köper, testar, lägger undan...kastar. Självklart behöver vi inte kvalitet i ett massförbrukningssamhälle.
 
 
 
Utan att bli bitter som Ove tar nu prilligaprylar sitt ansvar. Här har det stickats.
 
 
 
En tvättbar disktrasa som inte kastas när den luktar svett eller är solkig. Den tvättas och används igen. Helt otroligt, jag vet. Man kan knappt tro att det är sant.
 
"Det ger ju en så fräsch känsla, att få ta fram en helt ny disktrasa när den gamla blir ofräsch." Absolut, och den stickade disktrasan är under testperiod nu och jag tänker återkomma när jag använt den ett tag. Men en trasa som inte behöver kastas måste vara ett bättre drag i långa loppet.
 
Vill ni göra en själva medan jag provar min så använde jag garnet Bamboo Cotton från King Cole. Det finns fler garner med bambu och bomullsblandning men de ska ha bra uppsugningsförmåga och vara ganska slitstarka.
 
Bamboo Cotton DK 100g
 
Jag stickade såhär:
Lägg upp 49 maskor på stickor nummer 3.
Varv 1: sticka räta maskor
Varv 2: sticka aviga maskor
Varv 3: sticka 2 räta maskor, varva sedan 3 aviga, 3 räta tills två maskor återstår. Sticka dessa räta.
Varv 4: sticka 2 aviga maskor, varva sedan 3 räta maskor, 3 aviga tills två maskor återstår. Sticka dessa aviga.
Varv 5: sticka 2 räta maskor, varva sedan 3 aviga, 3 räta tills två maskor återstår. Sticka dessa räta.
Varv 6: sticka två räta maskor, varva sedan 3 räta maskor, 3 aviga tills två maskor återstår. Sticka dessa räta.
Varva 7: sticka två aviga maskor, sedan varvar du 3 aviga maskor, 3 räta maskor tills två maskor återstår. Sticka dessa aviga.
Varva 8: sticka två räta maskor, varva sedan 3 räta maskor, 3 aviga maskor tills två maskor återstår. Sticka dessa räta.
Fortsätt sedan upprepa varv 3-8. På så vis upp står ett rutmönster i trasan med en liten kant av slätstickning runtom. Fortsätt så länge du vill att trasan ska bli större. Jag gjorde trasan 21 rader med rutor hög (21x3 varv=63 varv alltså) och avsluta med ett varv aviga maskor på avigsidan av stickningen och ett varv räta maskor på rätsidan av stickningen innan du maskar av av fäster ändarna.
 
 
 
 Trevlig helg!
 
1 Camilla:

skriven

Heja hållbar utveckling! Vill med ha om du finner resultatet bra!

Kommentera här: