Jul varar än till påska i ett säsongspysslande näste

Här i pysselnästet påverkar säsong ofta vilka pyssel som är på tapeten. Redan i september kan jag börja fundera på hur årets julkort ska se ut och även efter jul finns viss julinspiration till nästa omgång med tomtar och glitter. Så snart den fasen är över tar vår och påskpysslet vid och redan förra året fastnade jag för dessa fantastiska påskägg som fanns att finna hos CountryLiving.
 
 
Dessa ät gjorda med "tattueringspapper" som man skriver ut sina motiv på medan jag fick idén att använda gnuggisar istället. Jag hittade dessa som kommer från Creative Company, jag själv har köpt mina hos Medmera.
 
 
I den här processen kostade jag på mig en så kallad äggsug från Panduro. Dels för att slippa göra hål i båda ändarna på ägget (om ett ägg nu kan ha ändar), även för att jag skulle blåsa ur så många ägg att min lungkapacitet inte beräknades räcka till och för att äggen på ett något fräschare vis blir ätbara efteråt när inte mina arbetsskadade, ständigt nedsmittade och nersnorade andetag har nuddat vid dem. Äggen blir också lite fräschare eftersom man kan skölja ur de sista äggresterna genom att använda sugen som en pump. Den medföljande borren gjorde håltagningen lättare och det blir snygga runda hål! Den här kan jag helt enkelt starkt rekomendera! Jag valde också att kosta på mig några fina hängen till äggen. Även dessa från Panduro. Just nu är det inte säsong för grannens höns så jag har köpt dessa ägg. För att få bort de  träliga, rosa stämplarna på skalet använde jag en tops doppade i ättika som jag sedan gnuggade på stämpeln. Gnugga inte för länge och skölj av ägget när du gnuggad klart, ättikan gör skalet skört.
 
 
 
Intet ont anande skapades i en annan del av Sverige kokta ägg med vackra dekorationer. Helt oanat var det kanske inte då tipset om gnuggisarna från början kommer från Helena på Craftandcreativity fast då på stenar. Däremot blir mina ägg istället hängandes i ett påskris eller liknande så småningom. Första ska de följa med på marknad nästa helg för vidareslussning åt annat håll!
 
 
 
1 Madde:

skriven

Så fina! Tänk vad du kan Åsa!!

2 Carro:

skriven

Vilka roliga uppslag! Tack snälla Åsa - här blir det påskpyssel! :)

3 Helena, Craft and Creativity:

skriven

Äggen blev så fina! Tack för länkningen. :)
Vilken härligt inspirerande blogg du har!

Svar: Tack.Älskar in blogg och länkar mer än gärna...och ganska ofta! :)
Tack för dina ord.
Prilligaprylar

Kommentera här: