Våriga pannband

Utifrån mönster hos fantastiska "Kungen och Majkis" har det nu skapats flera helprilliga våriga pannband bland övriga helprilliga prylar. Nog för att våren inte är här och nog för att den förväntas bli varm, men innan den tar fart på riktigt kan kalla knoppar behöva lite kärlek när vintermössorna känns för varma...
 
 
Virkat pannband.
Detroit soft red heart garn, virknål nr 5.

varv 1: virka 20 lm.
varv 2: virka tillbaka med stolpar i bakre maskbågen, med början i tredje maskan från nålen.
varv 3: virka 3 lm (fungerar som första stolpen) plus stolpar i bakre maskbågen raden ut.= 3 lm + 17 stolpar.
varv 4-39: som varv 3
Virka sedan ihop pannbandet till en cirkel med fm.
 
Blomman
Virka 50 lm.
varv 1: Virka tillbaka med stolpar. 
varv 2: Virka 6 stolpar i varannan maska, och en fastmaska varannan hela varvet ut. Spara en lite längre tråd och klipp av.
Snurra ihop blomman och sy ihop på undersidan med den långa tråden.
 
 
Jag har gjort några egna små ändringar i mönstret. Till att börja med gjorde jag mina pannband i Fantasia akrylgarn. Jag har också gjort mina pannband ett och två varv kortare än det i mönstret. För ett tjockskalligt huvud i liten storlek kan man säga. Dessutom minskade jag ner blomman till att utgå från 30lm istället för 50. Den blev lite nättare och passade min panna bättre. Färgvariationerna kommer nog att utökas. Vilka färger skulle du föredra?
 
 
 
 

Kommentera här: