Bloggarnas bästa loppistips

Förra veckan kunde man läsa om loppistips i vår lokaltidning "Corren"'s extrabilaga "Bostad". Jag blev kontaktad av tidningen och fick den stora äran att tillsammans med andra loppisintresserade bloggare i länet dela med mig av några tankar kring loppisfyndande. Om du vill läsa artikeln så finns den här!
 
Mitt bidrag till artikeln blev följande:

Åsa Wärn, Värna
Bloggar om pyssel, ­loppisfynd och åter­brukningstips på www.prilligaprylar.blogg.se

Bästa fynd: En numrerad och ­signerad tavla av Einar Norelius, en konstnär från Falun som är mest känd för sina ­illustrationer till böckerna ”Petter och hans fyra getter” och ”Bland tomtar och troll”. Jag är också väldigt nöjd med den skriv­maskin jag hittade för 35 kronor som jag nu bland annat använder till att skriva små prislappar med.

Misslyckat köp: Bland det ­tråkigaste måste vara att köpa elektronik som inte fungerar. Och en gång köpte jag en vit kanna att använda som blomvas som visade sig läcka vatten. Som tur är kan man oftast göra om de saker som inte blivit som man tänkt sig till något ­annat!

Favoritloppis i Östergötland: Grind­stugans loppis här i Värna. Det är en ­liten loppis och en av mina favoriter ­eftersom den ligger i en fin miljö lite avsides, men ändå är enkel att ta sig till från riksväg 35. Den har dessutom en trevlig blandning av saker och en ­trevlig ägare.

Bästa loppisrunda: Hjärta till hjärta i Linköping, Återvinningen i Hackefors och Magasinet i Linghem. Alla tre är lite större loppisar och har stor omsättning på grejer vilket gör att det alltid finns nya fynd där. Hinner jag så åker jag ­förbi Bländebo loppis i Kaga också.

Favoritloppis i hela Sverige: Heds ­prästgård mellan Kolsva och ­Fagersta i Västmanland. Prästgården är fint ­ordnad med loppis, nyproducerade ­grejer och ett litet fik.

Favoritloppisar på nätet: Jag tycker ­allra bäst om att besöka loppisar i verklig­heten eftersom det är en del av känslan och tjusningen att gå och sålla bland bråte och fynd i någon bod eller lokal. Men om jag ska välja ut en favorit bland de loppisar som finns på nätet gillar jag ”Loppis på nätet” http://loppispanatet.blogspot.se/ . Den har ett fint utbud av det bästa i loppisväg.

Är ständigt på jakt efter: Porslin! Jag  är mest förtjust i Rörstrand och Uppsala/Ekeby. Hittar jag billigare porslin köper jag gärna koppar, kaffefat, assietter och tallrikar för att sedan montera dem som flervåningsfat till fikabröd eller annat. Ett annat ständigt återkommande fynd är äldre kartböcker och uppslagsverk ­eftersom de ofta är så fint illustrerade.

Bästa fyndtips: Det går i vågor vad som är prisvärt respektive ­eftertraktat på ­loppis. Det är också en rolig ­utmaning att se något nytt i en gammal grej och återbruka saker som jag egentligen ­tycker är skräp. En udda kaffekopp kan göra sig jättebra att plantera något i medan ett fläckigt fat i nysilver kan ­användas för att gjuta betong på.

Mitt bästa tips är att försöka hitta sin stil, eller den typ av grejer som man tilltalas av och våga köpa dem även om de är lite brokiga och annorlunda. ­Hittar du ­någonting som du dras till så ­kommer den hitta sin plats där hemma.

 

Kommentera här: