"Gamla" krukor

Jag har länge hållit vitt som ett tema på krukor i våra fönster. De är smidiga att matcha med varandra oavsett hur de ser ut i övrigt och lätta att flytta runt beroende på var växterna behöver stå för tillfället. Men när jag skulle piffa fönstren efter adventsljusens utgång och vinterns mörker ville jag plötsligt ha något annat.
 
Terracottakrukor är fantastiska precis som de är men jag har en favorit som står utomhus. Den är lite sprucken så flagor har släppt i överkant och den har blivit vit av vatten, kalkrester och tidens gång. Tidens gång har i det fallet tagit cirka fem år och jag hade tänkt mig nya krukor på en gång.
 
För att få mina nyinköpta terracottakrukor att se "gamla" ut blandade jag ungefär 1 del gipspulver med 2 delar vatten, blandade, penslade på krukorna och faten, lät torka, torskade av med ett vanligt hushållspapper så att jag fick lagom mycket vitt kvar och fick till mönster och ådring jag blev nöjd med. När jag inte blev nöjd målade jag bara över med ny gipsblandning och försökte igen. Det hela avslutades med ett lager blankt akryllack.
 
Vips så hade fem år gått på en halvtimme!
 
 
 
 
 
Till min förtjusning upptäckte jag att de vitpläterade krukorna gjorde sig fantastiskt bra tillsammans med mina vanliga vita krukor så nu kan jag blanda och ge i fönstren och ändå hålla mig något och något i färg. Att det sedan dyker upp brokiga små djur och andra udda grejer i fönstren är bara ett tecken på loppiskärlek...tänker jag!

Kommentera här: