Färgglatt fika!

Nu undrar ni säkert, vad har hon åstadkommit för något fantastiskt nu?! Ingenting skulle jag säga. Jag har tagit en redan fantastisk skapelse till en något högre nivå utan större ansträngning bara...och de gör mig glad så nu vill jag dela med mig!
 
Jag delar med mig av små (?), runda (?), nyttiga (?) och i alla fall goda klassiker.
Chokladbollen var ett givet inslag under min skoldiscotid i mitten av 90-talet. Något senare blev de det gottiga som man på landsbygden kunde få tag i när det var en mil till närmsta godisinnehavande butik och än idag presenterar jag med stolthet och ganska ofta chokladbollar som ett gott fika eller helt enkelt som efterrätt när någon kommer på besök. Chokladbollen är helt enkelt, efter årtionde(n) av empiriska studier i olika målgrupper här för att stanna!
 
 
Receptet jag använder mig av är helt enkelt det på havregrynspaketet. Det ser ut såhär på mitt paket:
 
100 gram smör
1dl socker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe
 
Hur många det räcker till? Det står 25 stycken i receptet så det brukar bli ungefär 30-35 stycken...när jag dubblar det...
 
De här bollarna är helt enkelt extra kul för att jag rullat dem i en blandning av färggladd strössel, den här gången från panduro då det inte har någon tillsatt smak, och vanligt pärlsocker.
 
 
Lägger man dessutom bollarna i en glad och gullig burk blir de nästan så fina att man kan ge bort dem i gå-bort-present. Tyvärr gick inte det den här gången eftersom jag själv fått burken i present av en kär vän. Dessutom hann bollarna ta slut innan jag ens blivit bortbjuden till någon...
 
 
Vill man ta chokladbollsbaket till ännu en ny nivå så gör man som Hemma med Helena och ger dem olika smaker på detta avancerade vis!
 
Trevlig helg kära läsare!
 

Kommentera här: