Lapptäcke och vimplar

Sy är egentligen inte min grej men ibland kan jag inte låta bli. Jag ville gärna försöka mig på ett lapptäcke eftersom det verkade ganska lätt. Det var det inte.
Bara raka sömmar tänkte jag, men de blev inte raka. Att få raderna att gå ihop när man använder sig av ett flertal olika tygkvaliteter var inte så lätt. Om jag försöker igen ska jag helt klart se till att tygen liknar varandra mer. Tyvärr kanske det inte hjälper när man är för otålig för att vara nogrann.
 
 
 
 
När jag fått ihop de tyger jag ville ha och lapptäcket fått rätt storlek strök jag fast några tygmärken från panduro. Jag valde att sy ihop varje rad för sig och sedan sy ihop raderna.
 
 
Baksidan av täcket är gjort av en gammal fleecefilt som tillhört husets marsvin som gått ur tiden. Det var inget fel på den och den är ordentligt urtvättad. (Det är tråkigt om täcket ska tvättas och tygerna kryper olika!)
 
 
Kanten är virkad enligt You Go Girl's beskrivning. Först har jag sytt så kallade langettstygn runt kanten och sedan är virkningen gjord i stygnen. (Första varvet; tre fm i varje langettstygn. Andra varvet; sm, fm, hoppa över två maskor och gör fem stolpar i samma maska, hoppa över två maskor och gör en fm osv...)
 
 
 
För att sedan matcha täcket valde jag att sy några vimplar i samma tyger. Jag sydde dem för hand då de är så små att det går ganska fort ändå och symaskinen krånglade. Jag ritade en triangel i lagom storlek och lade till lite för sömssmån och klippte ut trianglar i olika tyger. Mina vimplar har olika tyger på de båda sidorna, för variationens skull. När jag sytt ihop dem aviga mot aviga, vänt dem och pressat dem lade jag dem mellan två sidenband och sydde längs kanterna och klämde fast vimplarna emellan.
 

 
Banden klippte jag till för att passa lagom i barnvagnen och ändarna är tilltagna för att kunna knyta. Dessutom brukar jag bränna lite med en tändare för att banden inte ska repa upp sig.
 
 
Tygerna är en salig blandning av köpta tyger, ärvda tyger, små broderier, näsduk från min gamla morfar som tyvärr gick bort innan barnbarnsbarnet kom till världen och det finns till och med ett inslag med ett tyg som min mor ritade till sin mamma på morsdag för en sissodär 50 år sedan. Alla tyger har en liten historia och det tycker jag är fint. Kanske kan vi samtala om de tokiga marsvinen som satt på filten för att inte kissa på soffan när vi fortfarande bodde i Falun, gammelmorfars rinniga näsa, broderierna som jag köpte för ett resentkort på min favoritgarnaffär som jag fått av bernets far eller mormors morsdagpresent...om några år.
 

Kommentera här: