Chokladbollskalas

Allting som virkas och pysslas här hemma just nu virkas i förskräckelse. Det innebär att det virkas i högt tempo och många på en gång...semesterns marknad har börjat närma sig och då är det bra att ha något att sälja tänker jag! Det där med förskräckelse är ju ändå blandat med mest förtjusning. Jag älskar att virka och jag älskar när saker blir klara så det kan egentligen inte bli bättre än att få lite press på sig! :) Det senaste som har turbovirkats är chokladbollar. På en Wallanderfilm en vanlig söndag men inflikad diskning och duschning hinner man ungefär sex stycken chokladbollar i turbotempo. Vill du utmana mig? Här kommer mönstret:
 
Chokladbollar
 
Virka med två garn samtidigt så behöver du inte brodera dit kokos/pärlsocker efteråt!
Jag har valt ett lite tjockare garn, Catania, i brunt och ett lite tunnare garn, Jasmine, i vitt. Båda i bomull.

Lägg upp 2lm
Varv 1: Virka 6fm i andra lm från nålen
Varv 2: [2i1] x6 (12)
Varv 3: [1fm, 2i1] x6 (18)
Varv 4: [2fm, 2i1] x6 (24)
Varva 5-7: 3 varv 1fm i varje fm (24)
Varv 8: [2fm, 2->1] x6 (18)
Varv 9: [1fm, 2->1] x6 (12)
Stoppa chokladbollen
Varv 10: [2->1] (6)
Avsluta med en sm, ta av tråden och fäst med en nål.
 
Behöver du hjälp med förkortningarna i mönstret finns förklaringar här och här.
 
 
 
 
Känner du att det här med virkning inte är för dig eller lider du av en lite tjorvig och känslig mage? Prova de här istället:
 
Chokladbollar
 
Till ca 20 stycken chokladbollar behöver du följande ingredienser:
- 100 g margarin
- 1,5 dl strösocker
- 3 dl havregryn
- 1 msk vaniljsocker
- 3 msk kakao
- 2 msk kallt kaffe

Blanda alla ingredienser. Forma sedan smeten till lagom stora bollar. Rulla dessa bollar i pärlsocker eller kokos.

Chokladbollarna förvaras lämpligen i kylen till dess att det är dags att mumsa i sig dem. De går med fördel också att förvara i frysen. Själv gillar jag att äta dem lite frysta och hårda. Ja det senare receptet alltså!

1 Johanna:

skriven

Fina men jag är nog mer för de man äter :)
Ja när det ska pysslas själv alltså.

Vad är det för en marknad man ska hålla utkik efter?

Svar: Den 30 juni blir det marknad i Björsäter utanför Åtvidaberg och där är tanken att jag ska ha ett bord!
Prilligaprylar

Kommentera här: