Återbruk - barnbyxa av gammal tröja

Jag har erkänt svårt att slänga. Sakhttp://publishme.se/prilligaprylar.blogg.se/entry/5507f20cddf2b35d8afa0887?saved=True&new=Falseer. Kläder. Allting egentligen. Som tur är har jag hittat ett nytt användningsområde för gamla kläder och därmed kommit in i ett systim. Äldre och använda kläder är ofta mjuka och sköna och eventuella otäcka gifter är urtrvättade ur tyget för länge sedan. Perfekt för en liten unge.
 
Mitt första test blev att förvandla en tröja som jag köpte i årskurs fem (Ja, jag har sparat en tröja i 17 år!) till ett par mjukisbyxor. Så här gjorde jag:
 
1. Ta ett barn och en tröja
 
 
2. Klipp av ärmarna på tröjan.
 
3. Lägg ärmarna/benen i vinkel så att midjan blir lagom vid. Klipp sedan benen i önskad längd och klipp övre kanten på byxorna (där mudden ska sitta) rak. Här kan det vara bra att plocka fram barnet eller några redan befintliga byxor att mäta mot.
 
4. Klipp bort överflödigt tyg där det så småningom ska bli fram- och baksömmar.
 
5. Ta en av de överflödiga bitar du klippt bort på ärmarna och spara för att senare sy fast i grenen.
 
 
6. Här kan man lätt bli så ivrig att man glömmer fotografera men tanken är att klippa bort en bit av sömmarna på ärmarna i det som ska bli gren på byxorna för att lämna plats åt den lapp du sparade i steg 5. Klippet ska göras på insidan av benen, under det som ska bli mitt fram och mitt bak.
 
7. Sy ihop sömmen mitt fram och mitt bak.
 
8. I det hål mitt i grenen som bildas där du tidigare klippt bort sömmarna på benen passar du in en tyglapp. Det gör att byxorna inte stramar lika mycket men man måste inte.
 
9. Sy fast mudd i midjan.
 
10. Vänta på att barnet växer i byxorna som blev alldeles för stora.
 
 
 
 

Kommentera här: